Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

[advies/dossier] service level agreements (SLA's) en contractbeoordeling. Welke aanpassingen zijn mogelijk?

31/03/2023

In onze digitale samenleving is cybersecurity en -weerbaarheid een steeds belangrijker onderwerp geworden, ook vooral voor lokale besturen. Deze besturen beschikken vaak over gevoelige persoonsgegevens en andere belangrijke informatie, wat hen kwetsbaar maakt voor cyberaanvallen. Om zich hiertegen te beschermen, maken lokale besturen vaak gebruik van contracten en Service Level Agreements (SLA's) met leveranciers van IT-diensten en -producten.

Tijdens de talrijke infosessies die we hebben gegeven op woensdagen, kwam vrij vaak de vraag naar voor of deze contracten en SLA's wel toereikend zijn bij interventies en afdoende zijn cyberaanvallen. Het is een belangrijke vraag, want als deze contracten en SLA's niet voldoen, kan dit ernstige gevolgen hebben voor de veiligheid van de lokale besturen en de gegevens die zij beheren.

Om hier meer duidelijkheid over te krijgen, hebben we advies ingewonnen bij een jurist.

>>> Hij heeft ons geholpen om na te gaan op welke manier contracten die niet (meer) blijken te voldoen kunnen aangepast worden en met welke zaken we rekening dienen te houden, bij het opzetten van nieuwe contracten.

Met dit advies/dossier (15 pagina's) hopen we heel wat misverstanden en -toestanden te helpen rechtzetten. Het is van groot belang dat lokale besturen hun cybersecurity en -weerbaarheid serieus nemen en zich goed laten adviseren over de contracten en SLA's die zij afsluiten met leveranciers van IT-diensten en -producten.

-/-

KLIK HIER door naar het advies/dossier. Enkel beschikbaar voor leden.

Nog geen lid? Dat kan al vanaf 35 euro.