Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Mobility-as-a-service: de digitale spiegel van het Vlaamse mobiliteitsaanbod

17/02/2021

Vorige week kregen we vanuit de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten meer uitleg over Mobility-as-a-service (MAAS) door Guido Vaganée.

MAAS moet de digitale spiegel worden van het volledige Vlaamse mobiliteitsaanbod waarbij men klantgerichter te werk zal gaan. Maar wat wil dit nu eigenlijk zeggen? Men wil evolueren naar een vraaggericht-systeem waarbij men de basisbereikbaarheid verhoogd door naast het vaste mobiliteitsnetwerk ook flexibele mogelijkheden te integreren zoals bijvoorbeeld de Flixbus, deelfietsen, deelwagens, deelsteps etc.

Om dit alles mogelijk te maken wil men steeds meer gebruik gaan maken van de beschikbare data die we momenteel kunnen verdelen in drie grote doelen.

  • Men wil de beschikbare vervoersinformatie op een overzichtelijke en begrijpbare wijze communiceren naar haar klanten. Voorbeelden hierbij zijn de trajecten, een druktemeter, real time informatie over de timetables etc.
  • Men wil alle ticketing en tarifering van alle mogelijke mobiliteitsmogelijkheden integreren in één bepaalde app of pas. Dit moet zorgen voor een vereenvoudiging naar de klanten toe.
  • Men wil ervoor zorgen dat alle klanten zelf hun vervoerspakketten kunnen samenstellen op één centrale plaats waarbij men rekening houdt met bijvoorbeeld abonnementen van werkgevers, tussenkomsten van ocms’s etc.

Via dit project wil men enerzijds een klantgerichter aanbod leveren maar wil men ook bijdragen aan de klimaats- en mobiliteitsdoelstellingen van de Vlaamse en Federale overheid.

In onze bestandsbibliotheek kan je de presentatie en de opname van deze toelichting raadplegen.