Een aantal medewerkers van de Vlaamse Overheid zijn heel recent slachtoffer geweest van nieuwe ingenieuze phishingfraude. De medewerkers worden daarbij gecontacteerd via telefoon of worden gevraagd via een bericht in de browser / internettoepassing om contact op te nemen met een helpdeskmedewerker van een externe leverancier (Microsoft).
Dit contact verloopt via een Belgisch telefoonnummer. De correspondent spreekt perfect Nederlands, al dan niet met een Vlaams accent en vraagt om toegang/schermovername van de werkpost/computer van de gebruiker. Wat opvalt is dat in beide gevallen een dubbele cursor/pijltje op het scherm verschijnt.
WAT KAN JE HET BEST DOEN?
Contacteert een externe leverancier (bijvoorbeeld Microsoft) je direct op je werktelefoon met een voorstel voor ondersteuning? Dit is een manier om gegevens van jou te ontfutselen en controle over jouw computer te krijgen.
Ga hier nooit op in.
Merk je dat iemand controle heeft over je computer?
Zet dan onmiddellijk de wifi af zodat er geen netwerkverbinding meer is.