Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Roeselare, digitale stad

31/10/2019

De digitale status van Roeselare is tijdens het congres Overheid 360° bijgelicht. Geert Sinnaeve, directeur ICT Shared Services Group, geeft ons een woordje uitleg.

De gemeente Roeselare telt 30 ICT-medewerkers. Zij zijn verantwoordelijk om de burgers via digitale middelen sneller en goedkoper van dienst te zijn. Roeselare is dus een serviceorganisatie die diensten verleent aan een gebruikersorganisatie (zijnde de burgers). ICT neemt het voortouw in de digitale transformatie, terwijl de softwaretoepassingen en -leveranciers beperkt worden. De oplossing is een servicedesk. Voor de klant is er één portaal om digitaal mee te werken. Documenten raadplegen en aanvragen verwerken, het gebeurt allemaal online.

Tips and tricks van Geert Sinnaeve:

  • vertrek vanuit het perspectief van de burger;
  • verander de interne cultuur;
  • houd vast aan het end-to-end-principe;
  • onthoud dat een digitale stad een werk van jaren is;
  • stem de wensen van de klant af op de technologische middelen van de gemeente;
  • onthoud dat de datakwaliteit met de tijd verbetert;
  • met een toename van de datakwaliteit komt ook een toename van het verantwoordelijkheidsbesef van de medewerkers.

Lees meer: https://www.computable.nl/artikel/achtergrond/big-data/6820443/1444691/roeselare-als-schoolvoorbeeld-digitale-stad.html