De afgelopen weken kregen we heel wat ongeruste vragen over de berichtgeving vanuit de helpdesk van het Vlaamse MAGDA-platform. Naast de vrij hoge frequentie waarop deze performantieproblemen en onbeschikbaarheden van de 2.0 diensten in productie zich voordoen, is het voor heel wat afnemers onduidelijk om uit de berichtgeving op te maken over welke uitgevallen diensten het juist gaat. Dit dient telkens proefondervindelijk onderzocht te worden op lokaal niveau.
Bij navraag blijkt de Vlaamse overheid zich ten zeerste bewust van het feit dat de huidige problemen op de test- en productomgeving heel wat vragen oproepen bij de afnemers van het MAGDA-platform. HB-plus is in opdracht van de Vlaamse overheid verantwoordelijk voor het leveren van een 99,3% beschikbaarheid van het MAGDA platform tijdens uitgebreide kantooruren en 95% daarbuiten.
De Vlaamse overheid zet de nodige druk op HB-plus om de problemen op zeer korte termijn onder controle te krijgen. Tevens zal men ook de communicatiestrategie vanuit de MAGDA helpdesk herbekijken om te komen tot een meer gerichte communicatie van calamiteiten op het platform naar de geïmpacteerde afnemers. Hierdoor dient meer duidelijkheid te komen over welke diensten het specifiek gaat en zullen afnemers minder in het ongewisse worden gelaten.
We hopen samen met de Vlaamse overheid dat deze situatie snel en degelijk onder controle komt.