Sedert 1 oktober kunnen alle Vlaamse lokale besturen aan de slag met het webplatform Osiris voor de digitale aangifte overlijden. Dit platform stelt gemeenten, uitvaartondernemers en crematoria in staat om gegevens en documenten elektronisch met elkaar uit te wisselen. Tal van besturen tekenden hier al voor in.
Het project is een samenwerkingsverband tussen de begrafenisondernemers, crematoria, lokale, Vlaamse en federale overheden, softwareleveranciers en de Vlaamse ICT Organisatie (V-ICT-OR).
De uitrol van dit project levert voor alle betrokken stakeholders voordelen op:
Kortom het project zorgt voor administratieve vereenvoudiging, een lager foutpercentage en tijdswinst voor alle betrokken partijen.
Schrijf nu in voor een gratis informatiesessie in je buurt.
In de eerste fase kan men vanuit de besturen de aanvragen van de uitvaartondernemers op een heel eenvoudige manier verwerken. Bovendien kan men de vereiste documenten opladen. Het model IIIc wordt in deze fase nog digitaal opgeladen.
Gezien de grote interesse organiseert V-ICT-OR informatiesessies in de verschillende Vlaamse provincies:
Wij adviseren gemeenten om hun uitvaartondernemers mee uit te nodigen zodat je direct aan de slag kan!
Opgelet: ook zij dienen in te schrijven voor de betreffende sessie!
Deelname is gratis, inschrijven is verplicht, via de link van de sessie die je wenst te volgen.
We rekenen erop dat wie inschrijft ook wel degelijk aanwezig is! Dit om organisatorische redenen. Annluaties graag melden via marcom@v-ict-or.be.