Er is de laatste tijd heel wat te doen rond planlast. Maar wat is dat nu eigenlijk ‘planlast' en hoe verminderen we die?
Wat is planlast?
Volgens directie Franky Hungenaert (Katholieke Scholengemeenschap Harlindis-Relindis Maaseik-Kinrooi) kunnen we het als volgt omschrijven:
- De energie, tijd en inspanning in zaken die vroeger niet moesten en waarvan de betrokkenen niet het gevoel hebben dat het een verbetering is van het onderwijs.
De volledige getuigenis kan je hieronder bekijken:
In het onderzoek naar planlastvermindering in het hoger onderwijs (HoGent, 2013) in opdracht van Minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke kansen en Brussel Pascal Smet, werd een onderscheid gemaakt tussen:
- werklast (kerntaken)
- administratieve last (procedures, regelgeving)
- planlast (planning en verantwoording)
In het onderzoek werd er binnen planlast gefocust op de personeelsevaluatie en de kwaliteitszorg.
Het volledige onderzoek vind je hier:
In het onderzoek ‘kom op tegen planlast’ van Patrick Kenis (Antwerp Mangement School, 2013) wordt aangegeven dat ‘planlast’ erg afhankelijk is van de persoon en de situatie.
Volgens dit onderzoek is irriterende werkdruk een betere omschrijving.
Hoe verminderen?
Departement onderwijs
"Tijdens het kick-off evenement van ‘Operatie Tarra' gaf Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits het startschot voor de focusgroepen."
Meer uitleg over de focusgroepen vind je op:
De maatregelen die binnen ‘Operatie Tarra’ reeds genomen zijn, vind je op:
We kijken uit naar de inzichten van de focusgroepen.
Welke ondersteuning heeft kenniskring 'all-e’ te bieden?
Klik op onderstaande afbeelding om ze in een groter formaat te bekijken.
Interesse? Neem dan contact op met info@v-ict-or.be