De webtoepassing myUZ voor patiënten van UZ Leuven is een mooi voorbeeld van de eindeloze toepassingen van een elektronische identiteitskaart (eID). Via myUZ bezorgt het ziekenhuis je informatie op maat, op basis van wat er in jouw medisch dossier beschreven staat.
Goed afspreken
MyUZ moet er eerst en vooral voor zorgen dat de communicatie tussen ziekenhuis en patiënt optimaal verloopt. Zo kun je van thuis uit met je eID perfect nakijken welke afspraken of onderzoeken er voor jou gepland staan met details over tijdstip en plaats. Voor vergeetachtige types is er de optie om een herinneringsmail te sturen zodat je de afspraak niet mist. Het is dan weer niet de bedoeling dat je de afspraken zelf zomaar kan verplaatsen.
Directe lijn
Via een beveiligd berichtenkanaal kan je ook zonder problemen rechtstreeks communiceren met UZ Leuven, bijvoorbeeld over facturen of voor het wijzigen van je administratieve gegevens.
Helpen behandelen
De webtoepassing is bovendien heel behulpzaam tijdens bepaalde behandelingen. Zo vind je in je documentenfolder informatie over je ziektebeeld of behandeling in de vorm van brochures, films, foto's en presentaties. Die info wordt op relevante tijdstippen tijdens je behandeling verder aangevuld. Daarnaast beschikt iedere patiënt over een digitaal dagboek waar je zelf bepaalde waarden invult of aantekeningen maakt. Een dagboek helpt jou en de arts een betere kijk te krijgen op je ziekte of behandeling. Tot slot kan je arts je ook vragenlijsten met pijnscores laten invullen.
Bij de huisarts
Ook meer en meer artsenpraktijken doen beroep op de eID om een betere service te kunnen voorzien aan hun patiënten en tijd te besparen. Zo kunnen zij - zoals hierboven - je medisch dossier inkijken. Daarnaast gebruiken heel wat artsenpraktijken de eID om hun afsprakenkalender te beheren.