"Hierbij wil ik toch nog even de frustraties signaleren van mijn medewerkers.
Hoewel ik mij redelijk goed kan afsluiten van de drukte en het geklaag tussendoor, vind ik het nu toch mijn taak om nog even te situeren wat de problemen zijn bij het opnemen van de gegevens voor een paspoort of het activeren van een EID.
Voor het opnemen van de gegevens voor een reispas zijn er nog steeds problemen bij:
1. het inscannen van de foto (bv. beetje scheef oog is een weigering)
2. het inscannen van de handtekening (linkshandigen hebben inderdaad problemen)
3. het nemen van vingerafdrukken is soms gewoon een belachelijke situatie. Het lukt niet, de mensen blijven maar met hun vingers aan hun voorhoofd wrijven en wij blijven maar met het doekje de glasplaat afwrijven. Bij de plaatsing van de glasplaat in de verzamelbak is er geen rekening gehouden met het feit dat niet alle vingers van de mensen even recht zijn, vooral de vingerafdrukken van de duimen vraagt soms problemen. Het is steeds maar opnieuw proberen. Dergelijke situaties zijn vrij frustrerend en komen zeker niet professioneel over.
4. de verzamelbak met de apparatuur staat voor heel gebruikers te hoog (bureauhoogte is te hoog). We hebben nu één bak verlaagd (wat zeker niet mooi oogt in het meubilair) maar nog steeds staat het voor veel (vooral ouderen en kinderen) te hoog om comfortabel de vingerafdrukken te kunnen nemen.
5. voor het afleveren van VreemdelingenEID's moeten vingerafdrukken zowel genomen worden bij ondertekenen basisdocument als bij de activering van de EID. Als dit dan niet werkt, duurt het afleveren weer te lang en stropt het in de wachtzaal (=> onprofessionele indruk)
Als alles dan eindelijk gescand en positief is bevonden door de programma's Belpass, is er bijna altijd een probleem met de connectie om te verzenden (connectie met Belpic dus). Belpic valt veel te regelmatig uit en moet steeds opnieuw worden opgestart. Ik kan u verzekeren dat dit zeer frustrerend werkt bij de medewerkers en dat de professionaliteit van onze dienstverlening daar ene flinke deuk krijgt.
Al onze medewerkers werken met de applicaties Belpic, Belpass en deze voor Rijbewijzen. Wellicht is er een probleem in de comptabiliteit (?) van al deze programma's maar ze zijn nu eenmaal nodig en ze MOETEN samen kunnen openstaan. Telkens alles afsluiten en opnieuw opstarten van biobox af wat dan ook is ook frustrerend en weinig professioneel.
Als gemeentebestuur proberen wij een zo accuraat mogelijk en klantvriendelijke service te verlenen aan de burger. Door het niet optimaal werken van de apparatuur en applicaties boeten wij in aan service. Ik moet erop toezien dat de klant èn de medewerkers tevreden zijn.
Graag oplossingen voor deze toch grote ergernissen. "