Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Digitale jaarverslag van UZ Brussel bekroond met Prijs voor Digitale Communicatie

19/09/2013

Persbericht: Mechelen, 19 september 2013 – Het Universitair Ziekenhuis van Brussel wint de Prijs voor Digitale Communicatie. Deze prijs werd uitgereikt tijdens de Dag van de Digitale Communicatie, een studiedag georganiseerd door Kortom en V-ICT-OR. Het UZ Brussel sleept de prijs in de wacht dankzij hun inspirerende en originele communicatieproject ‘UZ Brussel in 2012: de switch’.

UZ Brussel mag zich de winnaar van de Prijs voor de Digitale Communicatie noemen. Dat heeft de organisatie te danken aan hun digitaal geanimeerde jaarverslag: ‘UZ Brussel in 2012: de switch’. Het ziekenhuis maakte volop gebruik van digitale technieken om van hun jaarverslag een succesvol communicatiemiddel te maken.

Originele uitblinker

Dat een jaarverslag niet saai hoeft te zijn, bewijst het UZ Brussel. “In 2012 maakten we de overgang naar een nieuw ziekenhuis dat in 2020 af moet zijn,” legt Edgard Eeckman, communicatiemanager en woordvoerder uit. “Die overgang wilden we weerspiegelen in ons jaarverslag”. Daar is ‘De Switch’ in geslaagd. Bovendien verrast het jaarverslag de gebruiker en blinkt het uit in originaliteit.

Het jaarverslag is samengesteld uit drie lagen. In een eerste laag geven 12 geanimeerde tekeningen 12 activiteiten weer die het UZ Brussel tekenend vindt voor het voorbije jaar. Dit zijn heldere, aantrekkelijke graphics. De bezoeker kan vlot horizontaal navigeren van de ene naar de andere tekening. Verticaal scrollen kan ook. Dan kan je naar een tweede en derde laag gaan met telkens meer uitleg. In de derde laag vindt de lezer vooral de klassieke cijfers en details terug eigen aan een jaarverslag.

Rode draad doorheen het interactieve jaarverslag is Christophe, een arts en professor werkzaam op het Centrum voor Reproductieve Geneeskunde. Bijzonder is dat de activiteiten werden opgehangen aan het werk dat Christophe doet in het ziekenhuis. Daardoor kreeg in het jaarverslag de zorg – zoals het hoort – een menselijk gelaat.

De jury was het unaniem eens: UZ Brussel is de primus van de klas. “Het UZ Brussel heeft digitale communicatie ingezet om meer dan 3500 mensen te verleiden om een doorgaans saaie publicatie als het jaarverslag te lezen,” zegt jurylid Marc van Daele (communicatiebeleidscoördinator van de gemeente Zwijndrecht). “De gelaagde opbouw is uniek: vanaf de essentie die in een animatie is uitgebeeld, word je meegenomen naar een heel leesbare en geïllustreerde tekst en naar de grafisch mooi uitgewerkte cijfergegevens. Zelfs als je enkel de animaties bekijkt, heb je de kernboodschappen mee.”

5 straffe laureaten
Het unieke communicatieproject van UZ Brussel haalde het van vier andere laureaten die gekozen waren uit 27 inzendingen. Ook Toerisme Vlaanderen, Klasse en de steden Oostende en Brugge waren genomineerd. Stad Oostende zond het project ‘Mijn Oostende’ in, een website op maat van de burger, met gepersonaliseerde informatie en online dossierbeheer. Toerisme Vlaanderen ging de strijd aan met ‘Flanders in Seconds’, een online marketingproject dat Vlaanderen in de kijker zet door Vine- en Instagramfilmpjes. De derde laureaat was de stad Brugge, die een nieuwe klantvriendelijke en klantgerichte website ontwikkelde met een doordacht digitaal loket. Als laatste stuurde Klasse hun digitale campagne ‘Vies Wijf’ in. Hun filmpje dat kwetsend online gedrag toont in een offline situatie werd een hit op YouTube met maar liefst 200 000 views.