Volgens Bart Noels (@textz) is dienstverlening de kerntaak van de lokale overheid. Mensen helpen om een premie aan te vragen, een goed bibliotheekboek uit te kiezen of wegwijs te maken in de welzijnsvoorzieningen. Boeiende infokranten maken, een cultuurvoorstelling boeken of een sportkamp met tevreden deelnemers organiseren, een park onderhouden, informatie geven over een bouwvergunning, een bewonersparkeerkaart afleveren.
Maar... de overheid is (veel te) complex. Het inzicht dat de overheid te complex geworden is voor een modale burger stimuleert de realisatie van meldpunten en eenvoudiger communicatie. De verwachtingen van de burger en de ambities van de lokale politici zijn soms torenhoog, de prioriteiten moeilijk op te lijsten.
Het boek Dienstverlening - impact met een glimlach inspireert en geeft een boel nuttige tips over hoe de slimme inzet van ICT en databeheer de kwaliteit van de dienstverlening kan verbeteren . Er is ook een presentatie beschikbaar: http://slidesha.re/gLKJI5