Terugblik op V-ICT-OR Shopt IT 2009
In de loop van de voorbije maand hebben we vele reacties gekregen van zij die aanwezig waren op V-ICT-OR Shopt IT 2009. Tijd dus voor een terugblik op deze kritieken met een korte samenvatting van de positieve en minder positieve opmerkingen. De presentaties zijn nog steeds online beschikbaar. Ook foto's van de dag zelf, kan u hier terugvinden (en er zijn er meer op komst...).
Sterke punten:
Op de dag zelf kregen we reeds vele complimenten over het goede initiatief, de vlotte organisatie, mooie accommodatie en heerlijke catering. Het doet ons deugd zulke positieve opmerkingen te horen en hierop aangesproken te worden - zelfs een maand na datum. In de evaluatieformulieren werd bovendien meermaals geuit dat het totaalconcept vele deelnemers aanspreekt: "een echte ICT-trefdag!". Het ‘shoppen' in de beurszaal, waarin vele leveranciers vertegenwoordigd worden en producten besproken en vergeleken kunnen worden, is hierbij complementair aan het ‘shoppen naar kennis' tijdens de workshops.
Met betrekking tot de workshops, werd positieve commentaar gegeven op zowel de praktische organisatie (sessieduur, pauzes, indeling in tracks) als de brede waaier aan inhoud en agendapunten die aan bod konden komen. De evaluaties van de workshops lagen heel dicht tegen elkaar, waarbij zo goed als alle sessies redelijk hoge scores meekregen. De toppers waren de sessies waarin sprekers concrete cases konden voorleggen en spraken vanuit eigen ervaring. We denken hierbij aan de sessies over ICT in de gemeente Brasschaat (Jan Jambon), de case studie van de gemeente Kampenhout met betrekking tot draadloze verbindingen (Kurt Jans, Wim Simons), en de sessies over virtualisatie (Jan Guldentops, Christophe Wegh), netwerkbeheer (Ivo De Poorter) en de fusie van ICT-diensten te Puurs (Raoul Paridaens, François Casteels).
Vele deelnemers halen bovendien aan dat de mogelijkheid tot het leggen van contacten één van de grootste troeven is van het event.
Zwakke punten:
Het grootste struikelblok was voor een aantal mensen de bereikbaarheid van de locatie. De files, de moeilijkheid van openbaar vervoer, en de lange afstand voor zij die in de verste uithoeken van het land wonen, schrikken sommige deelnemers af. Suggesties die gegeven werden, zijn het zoeken naar een andere locatie, het promoten van carpoolen, het inleggen van openbaar vervoer of het jaarlijks wisselen van locatie verspreid in Vlaanderen, zodat mensen ‘afwisselend' een lange afstand moeten afleggen. Echter, de mooie accommodatie, de goede verzorging van de catering, de aanwezigheid van de verschillende zalen, alsook de centrale ligging in Vlaanderen zijn troeven van De Montil die we ook volgend jaar zeker wensen te behouden. De suggesties om carpoolen en openbaar vervoer te promoten worden zeker in overweging genomen, en we bekijken hoe we dit praktisch kunnen opnemen in de organisatie van het event.
Met betrekking tot de zalen werd verder de klimatisering aangehaald: deze bleek niet overal op punt te staan, waardoor het in een bepaalde zaal veel te warm was en in een andere dan weer te koud. We zullen er samen met De Montil volgend jaar voor zorgen dat de temperatuur tijdens de workshops optimaal is, zodat jullie brein op volle toeren kan draaien!
Inhoudelijk werden er zeer weinig zwakke punten aangehaald. Sommige deelnemers wensen de workshops nog technischer, terwijl anderen het dan weer zeer op prijs stelden dat ook management aan bod kon komen. De goede mix vinden in een aanbod gericht op techniek én op management is elk jaar weer een evenwichtsoefening. We hopen dat er ook volgend jaar weer voor elk wat wils is. Ten slotte werd door sommigen aangehaald dat sprekers in bepaalde sessies teveel vanuit commercieel oogpunt spraken en te weinig de toepassing voor openbare besturen aanhaalden. We proberen elk jaar meer en meer de sprekers vanuit bedrijven ervan te overtuigen om zeer specifiek op de markt van de lokale overheid in te spelen en bijvoorbeeld cases te gebruiken. Als we de evaluaties van de deelnemers erop na slaan, blijkt dat deze workshops ook de meeste appreciatie wegdragen.
We onthouden vooral dat V-ICT-OR Shopt IT alweer een denderend succes was! De combinatie van informatievoorziening, kennisoverdracht en netwerking werd alweer bijzonder goed gesmaakt. Zij die er niet bij waren, hadden ongelijk. En natuurlijk proberen we het aan de hand van jullie waarderingen, opmerkingen, en suggesties elk jaar weer beter te doen... Schrijf alvast 25 mei 2010 in uw agenda voor een volgende ontmoeting!