Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Virtueel loket via msn

05/10/2007

Vandaag opent de gemeente Waterloo een virtueel loket. Inwoners van de gemeente kunnen het dag en nacht bereiken via Windows Live Messenger van Microsoft.

Het virtueel loket, dat de naam W@tson meekreeg, kan een antwoord geven op zo goed als alle vragen van inwoners van Waterloo over gemeentediensten, zoals openingsuren. Via het virtuele loket kan ook doorverwezen worden naar websites van sportclubs of toeristische attracties.
De surfers kunnen W@tson de klok rond bereiken, als ze tenminste het Messenger-programma op hun computer hebben en een log-in daarvoor hebben. Het loket kan ook bereikt worden via www.waterloo.eu.


De technologie van W@tson werd ontwikkeld door Wygwam, in samenwerking met Microsoft. W@tson herkent bepaalde trefwoorden in de vraag die hem wordt gesteld, en hij zoekt in de database met mogelijke antwoorden naar het juiste antwoord op de vraag. Meer info op de (Franstalige) site van de gemeente.


Update:


Ondertussen is het systeem eens in de praktijk getest, en blijkt het toch niet het absolute wondermiddel te zijn. Zo kan je, ook tijdens de kantooruren, niet rechtstreeks in contact komen met een medewerker van de gemeente als je online geen antwoord op je vraag vindt. 

In Nederand heeft men met Al@din een gelijkaardig systeem. Maar als je daar niet meteen een antwoord vindt via het automatische systeem, kan je tijdens de openingsuren direct een chatsessie opstarten met een medewerker van een van de aangesloten bibliotheken.