Om de twee weken sturen we een nieuwsbrief uit naar onze hele community (leden, partners, ...). Eén van de vaste onderdelen hiervan is onze 'one-minute benchmark poll'. Hierin stellen we je één, twee of maximum drie vragen - waarop je snel kan antwoorden.
Tijdens de paasvakantie peilden we jullie algemene ervaring en tevredenheid met betrekking tot de gemeentelijke IT-infrastructuur & IT-ondersteuning.
Bij deze poll kon iedere vraag via 5 verschillende scores beantwoord worden:
1/ De eerste vraag peilt naar de algemene tevredenheid bij de huidige IT-infrastructuur van de gemeente - specifiek rond hardware, netwerken, (cloud) servers en beveiligingssystemen.
De helft van de respondenten is tevreden, een derde is zeer tevreden en een kleine minderheid staat er eerder neutraal tegenover.
2/ De tweede vraag is tweeledig, en informeerde naar zowel de kwaliteit en snelheid van de externe IT-ondersteuning bij problemen of vragen, als naar dezelfde parameters voor de interne IT-dienst.
Bij deze vraag valt het op dat de interne IT-ondersteuning significant positiever wordt geëvalueerd in vergelijking met de externe.
Een derde van de respondenten is zelfs ontevreden over de kwaliteit en snelheid van de externe IT-ondersteuning.
Een kwart staat neutraal hier tegenover, en een ander kwart is tevreden. 17% is zeer tevreden over de exteren IT-dienstverlening.
De interne IT-ondersteuning daarentegen kan een mooier rapport voorleggen: een zeer kleine groep (8%) staat er neutraal tegenover, maar een meerderheid (59%) is tevreden.
Een kwart geeft aan zelfs zeer tevreden te zijn, en beloont de interne IT-dienst met de maximumscore.
3/ De resultaten van de derde vraag - beoordeling van de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de IT-systemen die gebruik worden voor de eigen gemeente gemeentelijke functie - zijn overwegend positief, maar toch verdeeld.
Een meerderheid (59%) is tevreden, 8% is zelfs zeer tevreden. Daartegenover staat ook een kleine, neutrale groep van 8% en maar liefst een kwart is hierover ontevreden.
Een mogelijke verklaring voor de verdeelde meningen is natuurlijk dat de respondenten vanuit verschillende lokale besturen en verschillende functies werkzaam zijn. Zo kunnen de ervaringen natuurlijk ook zeer uiteenlopend zijn.
4/ Vraag 4 ging over de beschikbaarheid en kwaliteit van training of opzet over het gebruik van IT-middelen binnen de gemeente.
De helft van de respondenten is tevreden, een kwart blijft neutraal en een - toch wel - belangrijke minderheid van 17% is ontevreden.
5/ Als vijfde vraag werd gepeild naar de inzet van de eigen gemeente op het gebied van IT-innovatie en de voorbereiding op toekomstige technologische ontwikkeling.
Een helft van de respondenten is hier tevreden over, de rest is zeer onverdeeld - gaande van een ontevreden blik, tot neutraal, tot zelfs een zeer tevreden gevoel.
Om af te sluiten was er ook de mogelijkheid om via een aantal open bijvragen extra toelichting te geven.
Als eerste konden respondenten meegeven wat volgens hen de grootste uitdagingen zijn waar hun gemeente mee te maken heeft op vlak van IT-infrastructuur en ondersteuning:
Afsluitend was er ook ruimte om suggesties voor verbeteringen of innovaties binnen de IT-afdeling van de eigen gemeente mee te geven: