In 2017 werd in samenwerking met Pontes en Starfisk Osiris opgericht. Door de aangifte van overlijden te digitaliseren hoefde de begrafenisondernemer niet langer onmiddellijk langs te gaan in het gemeentehuis met fysieke documenten. Daarnaast stonden lokale besturen en uitvaartondernemers direct in contact met elkaar via het OSIRIS-webplatform. Concreet betekende dit voor u gebruiksgemak, tijdswinst en een efficiëntere communicatie tussen uitvaartondernemers, crematoria en gemeente-/stadsbestuur.
Bij de opstart van Osiris werden verschillende fasen voorzien om het project uit te breiden en extra functionaliteiten toe te voegen. In praktijk is het echter bij de basisversie gebleven. Eerder dit jaar werd de samenwerking tussen V-ICT-OR en Pontes - Starfisk beëindigd.
De toenmalige ambities die we hadden leven echter nog sterk bij V-ICT-OR. Daarom lanceren we op 1 juli een nieuw platform. We wensen van dit platform een Gov2Gov verhaal te maken door rechtstreeks de uitvaartsector, de Vlaamse overheid en de lokale besturen te betrekken.
Via deze mail wensen we jullie te informeren over de wijziging van van het platform voor de digitale aangifte van overlijden met grotendeels dezelfde mogelijkheden. Dit platform doet beroep op het Kennisplatform voor Lokale Overheden (EFRO 2008-2012) dat zal gebruikt worden om de uitvaartondernemers en de gemeenten correct te ondersteunen. Een krachtig hulpmiddel dat lokale besturen en uitvaartondernemingen ook in staat stelt aangiftes van overlijdens op digitale wijze te verwerken en akten/toelatingen te ontvangen. Verder faciliteert deze nieuwe manier van werken de uitwisseling van gegevens en documenten rond overlijdens door deze op 1 plaats te centraliseren.
Concreet: