Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Lancering SOKARIS: nieuw platform digitale aangifte overlijden

06/07/2021

In 2017 werd in samenwerking met Pontes en Starfisk Osiris opgericht. Door de aangifte van overlijden te digitaliseren hoefde de begrafenisondernemer niet langer onmiddellijk langs te gaan in het gemeentehuis met fysieke documenten. Daarnaast stonden lokale besturen en uitvaartondernemers direct in contact met elkaar via het OSIRIS-webplatform. Concreet betekende dit voor u gebruiksgemak, tijdswinst en een efficiëntere communicatie tussen uitvaartondernemers, crematoria en gemeente-/stadsbestuur.

Bij de opstart van Osiris werden verschillende fasen voorzien om het project uit te breiden en extra functionaliteiten toe te voegen. In praktijk is het echter bij de basisversie gebleven. Eerder dit jaar werd de samenwerking tussen V-ICT-OR en Pontes - Starfisk beëindigd.

De toenmalige ambities die we hadden leven echter nog sterk bij V-ICT-OR. Daarom lanceren we op 1 juli een nieuw platform. We wensen van dit platform een Gov2Gov verhaal te maken door rechtstreeks de uitvaartsector, de Vlaamse overheid en de lokale besturen te betrekken.

Via deze mail wensen we jullie te informeren over de wijziging van van het platform voor de digitale aangifte van overlijden met grotendeels dezelfde mogelijkheden. Dit platform doet beroep op het Kennisplatform voor Lokale Overheden (EFRO 2008-2012) dat zal gebruikt worden om de uitvaartondernemers en de gemeenten correct te ondersteunen. Een krachtig hulpmiddel dat lokale besturen en uitvaartondernemingen ook in staat stelt aangiftes van overlijdens op digitale wijze te verwerken en akten/toelatingen te ontvangen. Verder faciliteert deze nieuwe manier van werken de uitwisseling van gegevens en documenten rond overlijdens door deze op 1 plaats te centraliseren.

Concreet:

  • FASE 1: Vanaf 1 juli zal het nieuwe platform Sokaris beschikbaar zijn met alle functionaliteiten zoals gekend van het oude Osiris platform om de digitale aangifte te kunnen blijven faciliteren. Jullie kunnen zich gratis registreren via https://sokaris.be/.
  • We verlagen de prijs per dossier naar € 10. Hierdoor kunnen we de werking van het platform en de opvolging van dit project blijven voorzien, we lobbyen maximaal om dit project onder subsidievorm gratis te maken voor de ondernemers.
  • FASE 2: We blijven niet stilzitten en plannen voor de volgende mijlpaal, einde Q3/2021 om een integratie te hebben met verschillende bouwstenen van de bovenlokale (Vlaamse en federale) overheden: ACM/IDM voor de identificatie en authenticatie (aanmelden via Itsme of eID wordt mogelijk), het Dossier informatiesysteem (DOSIS) om van elk dossier de status te kunnen opvolgen in de eBox, geïntegreerd in het e-loket ondernemers van het Agentschap Innoverenen Ondernemen (VLAIO). https://www.e-loketondernemers.be/
  • FASE 3: Verdere optimalisatie van het platform en het proces samen met de uitvaartsector en de Vlaamse overheid binnen de huidige regelgeving. Deze denktank krijgt momenteel vorm en denkt na rond koppelingen met e-Health om de input van de dokters ook digitaal te registreren. Hierbij denken we aan de complete digitalisering van het traject vanaf het ondertekenen door de arts van het overlijden, tot en met de stromen opgestart door de uitvaartondernemers.