Degelijk contractbeheer is geen evident gegeven voor lokale besturen. Daarom enkele nuttige tips vanuit het werkveld.
Maak een inventarisatie van de bestaande contracten (bv. door bevraging van de diensten en inventarisatie van de gevoerde overheidsopdrachten.
Eens de contracten in kaart zijn gebracht kun je snel de moeilijkheden opsporen: vervallen contracten, te dure contracten die opnieuw moeten onderhandeld worden of vervangen worden, overbodige contracten …
Denk daarbij aan (maar pas gerust aan):
Stad Pepingen werkt bv. met een eenvoudige spreadsheet, terwijl stad Mortsel een lijst genereert via gespecialiseerde software (zie https://overheid.vlaanderen.be/goede-praktijken/contractbeheer-aan-de-hand-van-een-overzichtslijst).
Als iedereen weet waar het staat, zal iedereen er op termijn ook gebruik van maken.
Zorg dat de contracten die bij elkaar horen bij elkaar staan. Bewaar alles liefst op een centrale, voor iedereen toegankelijke plaats (servermap, cloud, in een CRM-tool …). Zorg dat iedereen weet hoe het overzicht wordt bijgehouden en waar ze dit kunnen vinden.
Heb je een fysieke dubbel nodig van je contract of niet? Bepaal ook de bewaartermijn van de contracten. De Vlaamse overheid geeft alvast de aanzet: https://www.vlaanderen.be/economie-en-ondernemen/boekhouding-en-fiscaliteit/hoe-lang-moet-ik-documenten-bewaren
Zo ben je er zeker van dat de gegevens steeds kloppen. Bepaal ook hoe frequent die update moet gebeuren.
Als de info bij de juiste persoon terechtkomt, dan kunnen nieuwe contracten snel in het overzicht worden opgenomen, incl. de relevante gegevens.
Zo kan de nodige info aan het begin van de gunningsprocedure aan deze persoon aangeleverd worden.
Via https://www.v-ict-or.be/oplossingscatalogus/purchase-support kunt u als lid van V-ICT-OR de digitale versie van het boekje Handleiding voor goed opdrachtgeverschap bij IT aanbestedingen raadplegen, boordevol tips om je bestekken nog accurater uit te schrijven. Zo kunt je jouw bestekken nog kwalitatiever opstellen door o.a. vereisten rond gegevensbescherming, hostingsystemen, referentiekaders en standaarden erin op te nemen. De website refereert ook naar het ‘digitale draaiboek’ van de Vlaamse overheid, waar de regels rond overheidsopdrachten stap per stap worden verduidelijkt met de nodige verwijzingen naar de relevante wetgeving.
Gebruik je een CRM-systeem, dan kun je contracten linken met andere elementen, bv. de leverancier van wie het contract afkomstig is, de intern verantwoordelijke …
Heb je een CRM-systeem of een ander systeem waarmee je contracten beheert? Zorg dat je een waarschuwing krijgt als een vervaldatum van een contract dreigt te verlopen (bv. 6 maand op voorhand). Zo geef je jezelf de tijd om met de nodige marge een nieuwe aanbesteding uit te voeren. Dan hoef je niet overhaast in een nieuwe oplossing te duiken, maar kun je het bestek met de nodige zorg en met de correcte vereisten opstellen en uitzetten.
Vul de ontbrekende contracten aan, en vervang tijdig de contracten die dreigen te vervallen.