Voor de 27.000 Vlaamse horecaondernemers is het aanvragen van vergunningen en het verkrijgen van de nodige goedkeuringen een hele opgave. De grote verscheidenheid aan federale, Vlaamse en lokale wet- en regelgeving maakt het voor veel ondernemers zodanig ingewikkeld dat ze vaak een onvolledig dossier opmaken door een gebrek aan overzicht en complexiteit. Een gemiddelde ondernemer dient minstens acht verschillende aanvragen in te dienen en krijgt met minstens 12 verschillende wetten en regelingen te maken.
Het verwerken van deze aanvragen is voor overheden op zijn beurt een tijdrovend proces, net omdat de meeste dossiers onvolledig of slecht ingevuld zijn. Voorgaande oefeningen hebben uitgewezen dat er een tijdswinst is van minstens 1 uur per dossier, indien dit online en via een vaste procedure zou kunnen verlopen. Er is dus nood aan een efficiënt en geautomatiseerd systeem dat op basis van de situatie van de aanvrager, de juiste aanvullende vragen stelt.
Voor de lokale besturen is V-ICT-OR binnen een EFRO traject gestart met het ontwikkelen van zo'n digitaal horecaloket, waarin een integrale oplossing wordt aangeboden aan de (startende) horeca uitbater. Via dit systeem wordt de startende ondernemer door de voor hem specifiek geldende regelingen geleid. Het betreft de juiste keuze en afhandeling van verzekeringen, prijsaanduidingen, muziek , roken, alcohol, BTW bonnen, hygiëne, FAVV, milieu, bedrijfsafval, uithangbord, terras en ga zo maar door.
Dit project loopt in samenwerking met diverse stakeholders zoals Horeca Vlaanderen, Guidea, de federale, Vlaamse en lokale overheden. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door EFRO subsidie.
Meer weten, meedoen of meedenken over nog meer functionaliteiten? Kom dan zeker naar de kennisdag op 20 september!
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door EFRO subsidie.