De ambtenaren van de Duitse overheid zullen beperkt worden in hun gebruik van internet. De Bundestag heeft besloten dat meer dan 100.000 websites niet meer bezocht mogen worden. Het gaat om websites waarvan het vermoeden bestaat dat ze malware herbergen. Door die sites te blokkeren wordt de kans kleiner dat er allerlei rotzooi op de systemen van de Duitse overheid terechtkomt. Een van de ambtenaren had een trojaans paard binnengehaald, waarna een malwarebesmetting door alle systemen begon te razen. Het heeft weken geduurd om het systeem terug technisch op orde te krijgen. De vraag blijft of het blokkeren van zoveel sites effectief is. De ervaring leert, dat sites die worden gebruikt om malware te verspreiden maar een zeer korte levensduur hebben. Voordat zo'n site op een sperlijst terechtkomt, kan hij alweer van het net afgehaald zijn. Het sturen van een verleidelijk mailtje naar een ambtenaar kan voldoende zin om hem of haar naar zo'n kortlevende site te lokken. De mens blijft de zwakste schakel en daarom is bewustmaking in de beveiligingsketen heel belangrijk.
Vlaamse Campagne - "Klik jezelf niet bloot ..."
Net om die bewustmaking te verhogen lanceerde Vlaams minister van Binnenlands Bestuur en Bestuurszaken Liesbeth Homans (N-VA) afgelopen vrijdag de campagne "Klikgevaar". Via die campagne wil ze alle medewerkers van de Vlaamse overheid en van de lokale besturen bewust maken van de risico’s en gevaren die gepaard gaan met het internet. “Vooral e-mailberichten worden vaak misbruikt om belangrijke informatie zoals persoonsgegevens en financiële gegevens te ontfutselen”, aldus Vlaams minister Homans.
De Vlaamse overheid heeft met het programma Vlaanderen Radicaal Digitaal uitgesproken ambities om het vlak van de digitalisering van de Vlaamse overheid. In die digitalisering vormt informatieveiligheid een belangrijke bouwsteen. “‘Klikgevaar: klik jezelf niet bloot’ is een bewustmakingscampagne die toelicht hoe derden via e-mails, links naar andere websites of het laten openen van bijlagen persoonlijke informatie ontfutselen om er nadien misbruik van te maken.”
Minister Homans benadrukt ook dat dit geen eenmalig initiatief is. “In oktober, de Europese cybersecuritymaand, volgt een tweede campagne.”
De campagne Klikgevaar is een initiatief van het Agentschap Facilitair Bedrijf in samenwerking met de VVSG (De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) en V-ICT-OR (Vlaamse ICT Organisatie vzw).
Meer info over de campagne: www.bestuurszaken.be/veiligheid/bewustmaking