Sinds 2009 heeft elke Belg ouder dan 12 jaar een elektronische identiteitskaart of eID. Deze kaart met chip biedt veel meer mogelijkheden dan een identiteitsbewijs dat je voorlegt om te tonen wie je bent. De eID biedt de mogelijkheid om online je identiteit te bewijzen en een handtekening te zetten. Dit opent de weg naar heel wat toepassingen. Voor de campagne ‘In 1 2 3 met je eID’ sloegen overheidsdiensten en privébedrijven de handen in mekaar om deze toepassingen beter bekend te maken.
De meest gekende eID-toepassing is wellicht Tax-on-web. Vorig jaar hebben 850.000 burgers hun gegevens online met hun eID aangevuld in de aangifte van de personenbelasting. Aansluitend biedt Myminfin, met diezelfde eID en pincode, een overzicht van de aanslagen van vorige jaren.
Ook bij De Lijn is de eID welkom. Wanneer je met de eID aanlogt om online een abonnement te bestellen, gaat de toepassing na of je recht hebt op een gezinskorting, zonder dat je bij het gemeentehuis langs moet voor een bewijs van samenstelling van het gezin. E-lotto gaat met de eID na of een klant meerderjarig is en dus een speelrekening kan openen. Mypension laat toe om online je pensioendossier op te volgen en bij het eLoket van vele gemeenten bestel je documenten waarvoor je vroeger naar het gemeentehuis moest.
Ook privéorganisaties hebben de voordelen van de eID ingezien. Bij de bank gaat de eID in de kaartlezer om naam en adres van nieuwe klanten op te nemen. De eID gebruiken als getrouwheidskaart, vermijdt dat we nog meer klantenkaarten in onze portefeuille moeten bewaren. Patiënten loggen met hun eID in op de afsprakenagenda van de huisarts en voorkomen zo dat de arts voortdurend wordt gestoord om de telefoon op te nemen.
Er zijn te veel toepassingen om op te noemen, maar toch heeft deze campagne de ambitie om er zoveel mogelijk bekend te maken. Op de websites van deelnemende organisaties leiden banners de bezoekers naar www.eid.be, waar een landkaart een overzicht geeft van zo veel mogelijk toepassingen. Wie deelneemt aan de wedstrijd, maakt kans om een kaartlezer te winnen. Artikels in Het Laatste Nieuws en in de nieuwsbrieven van de deelnemende organisaties belichten een selectie van handige toepassingen. Ook sociale media zoals Facebook en Twitter worden ingezet.
Lokale besturen, plaats de banners ook op jullie website! Download ze hier