Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Fedict | Nieuwe modaliteiten voor het aanmaken van een eGov-profiel.

04/01/2014

Impact op het verkrijgen van de authenticatiemiddelen, gebruikersnamen en wachtwoorden

Fedict zal binnenkort de mogelijkheid stopzetten om een token aan te vragen met het zogenaamde ‘triplet’. Deze verificatie op basis van drie persoonlijke, door de gebruiker ingevoerde gegevens (rijksregisternummer, nummer identiteitskaart en nummer SIS-kaart), werd opgezet als alternatief voor burgers die geen eID of kaartlezer hadden, en voor burgers met installatie- en configuratieproblemen.  Met deze oplossing konden zij alternatieve authenticatiemiddelen aanvragen (token, gebruikersnaam en wachtwoord) en zo toegang krijgen tot de eGov-toepassingen.

Vandaag is de eID algemeen in gebruik. De meeste gezinnen beschikken over een computer met internetverbinding. Gemeenten stellen speciale lokalen ter beschikking met correct geconfigureerde computers.

Met de stopzetting van de SIS-kaart vanaf 2014, verdwijnt een van de drie elementen van dit 'triplet' (nummer van de SIS-kaart). Dat heeft een impact op het veiligheidsniveau van dit proces.

Daarom werd ervoor gekozen  om voor het aanmaken van een eGov-profiel het gebruik van de eID verplicht te maken. Later kan de gebruiker dan kiezen voor alternatieve authenticatiemiddelen zoals het token. De eID blijft het meest veilige authenticatiemiddel en wij raden het gebruik ervan aan.

Deze beslissing zal geen gevolgen hebben voor de mensen die al een token hebben, want ze kunnen dat blijven gebruiken. Indien ze hun token willen vernieuwen (bv. in geval van verlies), gelden echter de nieuwe modaliteiten en moeten ze zich met hun eID aanmelden.

Wie nog niet geregistreerd is, kan met de eID een eGov-profiel aanmaken en een alternatief authenticatiemiddel zoals het token aanvragen.

Om de eID te gebruiken heeft men het volgende nodig:

-        de pincode

-        een kaartlezer

-        een computer waarop de eID-middleware geïnstalleerd is

Via aangepaste schermen, online ondersteuning en een e-mailing bestemd voor de huidige houders van een token, zal Fedict de burgers informeren over de te volgen stappen bij eventuele problemen.

De nieuwe oplossing is minder flexibel dan de bestaande. Toch is deze verandering noodzakelijk. De diensten die Fedict zal levert vereisen een sluitende identificatie van de actoren en ondersteunen processen om identiteitsfraude en onrechtmatige toegang tot gegevens te verhinderen.

Het is dus mogelijk dat u als bestuur hierdoor meer aanvragen krijgt om een vergeten pincode opnieuw in te stellen of dat er meer vraag is naar de computers die uw gemeente ter beschikking stelt. 

Lees ook het artikel in Datanews van 6 januari 2014 "Triplet token-aanvraag verdwijnt"