Nick Nikiforakis, één van de onderzoekers bij iMinds-Distrinet-KU Leuven, schreef een blog over vingerafdrukken en cookies. Niet over de uitwisbare en eetbare soort, maar over de digitale versies. Cookies worden gebruikt om complexe webapplicaties en pak vlotter te laten draaien, maar kunnen ook informatie ophalen die kan gebruikt worden voor reclamedoeleinden of fraude. Veel gebruikers verwijderen daarom regelmatig hun cookies, en meer en meer browsers zijn in staat om de cookies die misbruikt kunnen worden, te weigeren.
Vandaag gebruiken adverteerders en trackers een nieuwe manier om surfers te koppelen aan hun webgeschiedenis, die misschien nog nefaster is voor gebruikersprivacy. Deze methode, fingerprinting genaamd, kan surfers tracken door middel van de specifieke kenmerken van hun browser en plug-ins. Net zoals cookies kan dit zowel gebruikt worden voor goed als voor kwaad, maar misbruik voorkomen is bij fingerprinting veel moeilijker dan bij cookies.
Uit de analyse van Nick Nikiforakis blijkt dat de methode vandaag al breed wordt ingezet, zowel op de populaire sites als op de dubieuze. Zijn onderzoek geeft ook aan dat er vandaag geen afdoende oplossing bestaat om fingerprinting te voorkomen, en dat alleen de browserverkopers zelf effectief in staat zijn om de gebruikersprivacy weer aan de winnende kant te krijgen.