"Gemeenten zijn geen bedrijf en bedrijven zijn geen democratie, maar toch kunnen gemeenten veel van bedrijven leren." Dit schrijft wethouder Jan Peters (gemeente Oosterhout) in een blog op de website van Operatie NUP. Peters vervolgt: "Bedrijven die in het hele land dezelfde diensten verlenen, hebben net voldoende vestigingen voor een optimale balans tussen kosten en baten. Winnaar is niet degene met de grootste omzet, maar die met de relatief minste kosten. Vraag is daarom of 408 gemeenten in staat en bereid zijn te kiezen voor een uniforme bedrijfsvoering zonder daar een fusie voor nodig te hebben. Het NUP is daarvoor van grote betekenis."
Volgens Peters houdt het NUP de gemeenten scherp met de boodschap: wees dichtbij en herkenbaar, transparant en aanspreekbaar, stel geen overbodige vragen en richt het dienstverleningsproces zo efficiënt mogelijk in.
"De kracht van het NUP is dat ze van buiten naar binnen redeneert door burgers en bedrijven de mogelijkheid te verschaffen digitaal zaken met de gemeente te doen. Dankzij DigiD en eHerkenning hoeven burgers zich niet meer op het stadhuis te identificeren. Door de aansluiting op MijnOverheid kunnen burgers plaats- en tijdsonafhankelijk zien wat de status is van een aanvraag. Niet meedoen aan het NUP is voor gemeenten daarom geen optie. Burgers en bedrijven mogen verwachten dat zij niet steeds dezelfde basisinformatie hoeven aan te reiken", aldus Peters.
Ook in Vlaanderen erkennen we de kracht van een privaat-publieke samenwerking. Een mooi voorbeeld is het OSLO-project, dat bestaat uit lokale overheden, centrale overheden en een consortium van toonaangevende private partners Belgacom, CIPAL, CORVE, Digipolis Gent, Digipolis Antwerpen, Fusebox, Infront, Kortrijk, Remmicom, Schaubroeck. Innovatie bereikt men, volgens het V-ICT-OR bestuur, door consensus met de industrie en het stimuleren van een open forum voor discussie.