De Vlaamse steden hebben het voorbije jaar een mooie inhaalbeweging gemaakt bij het gebruik van sociale media in hun communicatie; dat wijst het jaarlijks rapport uit dat Social Media Vlaanderen, een samenwerking tussen anaXis en de KHLIM, heeft gepubliceerd.
Vorig jaar was de conclusie hard en zelfs schrijnend bij de vergelijking tussen Vlaanderen en andere regio's; zo bleek dat amper 20% van de steden en gemeenten een officiële account hadden geregistreerd op Facebook en dat zelfs maar 15% vertegenwoordigd was op Twitter (al dan niet officieel).
Doelstelling van dit onderzoek: de ambtenaar bewust maken van het bestaan en gebruik van sociale media. Het onderzoek werd gevoerd vanuit het burgerperspectief; dus de burger ervaart deze pagina's en accounts als officieel.
Hoe zit het nu 1 jaar na de opmars van sociale netwerksites, en wordt er al beter gecommuniceerd met behulp van Twitter? Wordt LinkedIn als een bruikbaar instrument ervaren?
Enkele opvallende feiten:
- De algemene tendens is positief; er zijn 2 x zoveel accounts gemeten in vergelijking met 2010
- Facebook blijft het populairst, met bijna 50%, maar ook Netlog doet het niet slecht met 30%
- Twitter is de sterkste stijger qua volgers; met 5 x meer volgers dan vorig jaar is dit toch een duidelijk signaal naar de lokale overheden
- Het professionele netwerk LinkedIn komt zijn deel opeisen; met bijna 7000 leden brengen de steden en gemeenten duidelijk hun personeel goed in kaart
- De stad Mechelen neemt dit jaar de fakkel van Oostende over en staat als beste genoteerd voor Hasselt en Leuven – Harelbeke sluit de top 5 en is één van de snelste stijgers
- Gent prijkt ook dit jaar weer op nummer 1 met het aantal fans en leden (bijna 100.000), Antwerpen en Leuven handhaven hun posities op 2 en 3
- Nieuw dit jaar is de meting bij de officiële provinciale accounts; hier is Limburg nummer 1 dankzij heel wat initiatieven op Facebook, waar West-Vlaanderen het dan weer goed doet op Netlog, Oost-Vlaanderen sluit de top 3 af
Op 1 april werd de website gelanceerd op deze link: http://www.socialmediavlaanderen.be. De website toont resultaten van het onderzoek van vier studenten Informatica van de KHLIM in samenwerking met het webbureau anaXis.
Contact: Bart Gysens, bart.gysens@anaxis.be (@wadje12)
De Vlaamse steden hebben het voorbije jaar een mooie inhaalbeweging gemaakt bij het gebruik van sociale media in hun communicatie; dat wijst het jaarlijks rapport uit dat Social Media Vlaanderen, een samenwerking tussen anaXis en de KHLIM , heeft gepubliceerd.
Vorig jaar was de conclusie hard en zelfs schrijnend bij de vergelijking tussen Vlaanderen en andere regio's; zo bleek dat amper 20% van de steden en gemeenten een officiële account hadden geregistreerd op Facebook en dat zelfs maar 15% vertegenwoordigd was op Twitter (al dan niet officieel).
Onze doelstelling: de ambtenaar bewust maken van het bestaan en gebruik van sociale media. Het onderzoek werd gevoerd vanuit het burgerperspectief; dus de burger ervaart deze pagina's en accounts als officieel.
Hoe zit het nu 1 jaar na de opmars van sociale netwerksites, en wordt er al beter gecommuniceerd met behulp van Twitter? Wordt LinkedIn als een bruikbaar instrument ervaren?
Enkele opvallende feiten:
- de algemene tendens is positief; er zijn 2 x zoveel accounts gemeten in vergelijking met 2010
- Facebook blijft het populairst, met bijna 50%, maar ook Netlog doet het niet slecht met 30%
- Twitter is de sterkste stijger qua volgers; met 5 x meer volgers dan vorig jaar is dit toch een duidelijk signaal naar de lokale overheden
- het professionele netwerk LinkedIn komt zijn deel opeisen; met bijna 7000 leden brengen de steden en gemeenten duidelijk hun personeel goed in kaart
- de stad Mechelen neemt dit jaar de fakkel van Oostende over en staat als beste genoteerd voor Hasselt en Leuven – Harelbeke sluit de top 5 en is één van de snelste stijgers
- Gent prijkt ook dit jaar weer op nummer 1 met het aantal fans en leden (bijna 100.000), Antwerpen en Leuven handhaven hun posities op 2 en 3
- nieuw dit jaar is de meting bij de officiële provinciale accounts; hier is Limburg nummer 1 dankzij heel wat initiatieven op Facebook, waar West-Vlaanderen het dan weer goed doet op Netlog, Oost-Vlaanderen sluit de top 3 af
Op 1 april werd de website gelanceerd op deze link: http://www.socialmediavlaanderen.be .
De website toont resultaten van het onderzoek van vier studenten Informatica van de KHLIM in samenwerking met het webbureau anaXis, specialist in digitale communicatie voor lokale overheden.
Contact: Bart Gysens, bart.gysens@anaxis.be (@wadje12) – http://www.anaxis.be/De Vlaamse steden hebben het voorbije jaar een mooie inhaalbeweging gemaakt bij het gebruik van sociale media in hun communicatie; dat wijst het jaarlijks rapport uit dat Social Media Vlaanderen, een samenwerking tussen anaXis en de KHLIM , heeft gepubliceerd.
Vorig jaar was de conclusie hard en zelfs schrijnend bij de vergelijking tussen Vlaanderen en andere regio's; zo bleek dat amper 20% van de steden en gemeenten een officiële account hadden geregistreerd op Facebook en dat zelfs maar 15% vertegenwoordigd was op Twitter (al dan niet officieel).
Onze doelstelling: de ambtenaar bewust maken van het bestaan en gebruik van sociale media. Het onderzoek werd gevoerd vanuit het burgerperspectief; dus de burger ervaart deze pagina's en accounts als officieel.
Hoe zit het nu 1 jaar na de opmars van sociale netwerksites, en wordt er al beter gecommuniceerd met behulp van Twitter? Wordt LinkedIn als een bruikbaar instrument ervaren?
Enkele opvallende feiten:
- de algemene tendens is positief; er zijn 2 x zoveel accounts gemeten in vergelijking met 2010
- Facebook blijft het populairst, met bijna 50%, maar ook Netlog doet het niet slecht met 30%
- Twitter is de sterkste stijger qua volgers; met 5 x meer volgers dan vorig jaar is dit toch een duidelijk signaal naar de lokale overheden
- het professionele netwerk LinkedIn komt zijn deel opeisen; met bijna 7000 leden brengen de steden en gemeenten duidelijk hun personeel goed in kaart
- de stad Mechelen neemt dit jaar de fakkel van Oostende over en staat als beste genoteerd voor Hasselt en Leuven – Harelbeke sluit de top 5 en is één van de snelste stijgers
- Gent prijkt ook dit jaar weer op nummer 1 met het aantal fans en leden (bijna 100.000), Antwerpen en Leuven handhaven hun posities op 2 en 3
- nieuw dit jaar is de meting bij de officiële provinciale accounts; hier is Limburg nummer 1 dankzij heel wat initiatieven op Facebook, waar West-Vlaanderen het dan weer goed doet op Netlog, Oost-Vlaanderen sluit de top 3 af
Op 1 april werd de website gelanceerd op deze link: http://www.socialmediavlaanderen.be .
De website toont resultaten van het onderzoek van vier studenten Informatica van de KHLIM in samenwerking met het webbureau anaXis, specialist in digitale communicatie voor lokale overheden.
Contact: Bart Gysens, bart.gysens@anaxis.be (@wadje12) – http://www.anaxis.be/