Hoe lokale besturen moeten omgaan met 3de organisaties die voor hen persoonsgegevens verwerken (de ‘verwerker’), dat is duidelijk: daarvoor moet een verwerkersovereenkomst worden opgesteld. Hierin worden de afspraken rond de gegevensverwerking (bewaartermijn, beveiliging, enz.) vastgelegd. Maar hoe zorg je voor een wettelijk verantwoorde gegevensuitwisseling tussen overheden onderling? Vroeger ging dat via machtigingen die je als bestuur kon aanvragen.
Sinds juni 2018 spreken we echter over ‘protocollen’. De Gegevensbeschermingswet (GDPR) en de Wet Federale Dienstenintegrator hebben het over de ‘protocolplicht’. De specifieke toepassingen van die wet binnen de lokale publieke sector, en de uitzonderingen op de sectoren van sociale zekerheid en gezondheidszorg, komen zeker aan bod.
We voorzien duidelijke tips voor besturen die op een correcte manier persoonsgegevens willen uitwisselen met andere (bovenlokale) besturen.
Volg het allemaal op de voet tijdens het webinar van 10/6 om 11u (tot 12u)
Dit webinar wordt gegeven door dé specialist in Data Protection; Dirk De Bot