U verandert van job en uw nieuwe baas vraagt een bewijs van goed gedrag en zeden. Dat vergt nu een uitstap naar het gemeentehuis. Als het van de overheid afhangt, kan uw werkgever dat attest met uw toesteming zelf online opvragen. Of neem een verhuis, wat vaak tot gedoe leidt met de bank, de telecomprovider en de energieleverancier. Met één simpele muisklik zal iedereen die dat mag weten straks een bericht krijgen over de adreswijziging.
Rijksregisternummer
Het middelpunt van de digitale overheid wordt het rijksregister, waarin elke Belg een uniek nummer heeft. De toepassing ‘Mijn Dossier’ van het Rijksregister geeft burgers nu al de kans om, na identificatie met hun elektronische identiteitskaart, een tiental attesten op te vragen. Via Tax-on-web vult de fiscus ook al een groot deel van de belastingaangifte vooraf in, een gevolg van de koppeling tussen het Rijksregister en databanken van de sociale zekerheid.
Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) en zijn collega van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD) willen dat model nu een forse upgrade geven. De bedoeling is dat het Rijksregister gaat werken als een echte kruispuntdatabank, waar alle overheidsdiensten gegevens kunnen afhalen en opzetten. De burger moet dan niet langer zelf om de haverklap documenten aanvragen of adreswijzigingen doorspelen aan .
Ook aanschuiven in het stadhuis wordt verleden tijd. Met een ‘rijksregister in de cloud’ kunnen de 589 aparte bevolkingsregisters - nu gesloten eilandjes met eigen software - van de gemeenten verdwijnen.
‘Als je in Herent woont en je vrouw bevalt in Leuven, moet er nu een aparte akte van Leuven naar Herent vertrekken, waarna het kind pas in het Rijksregister staat’, zegt Bart Vrancken, hoofd van het e-ID-project. ‘De oefening is om bij elke belangrijke levensgebeurtenis, van geboorte tot dood, de administratieve rompslomp weg te snijden’, aldus De Croo.